A szárny a levegőnél nehezebb repülőeszközök azon szerkezeti eleme, amely a levegőben maradáshoz szükséges felhajtóerőt létrehozza. A helikopterek rotorja is szárny, ez a forgószárny. Ha egy repülőgép szárnya két oldalán, szimmetrikusan van elhelyezve, akkor ezek neve félszárny. A felhajtóerő képződését a szárny keresztmetszetének megfelelő kialakításával érik el.
A repülőgép irányítását, valamint a szárny által keltett felhajtóerő változtatását a szárnyakon lévő kormányfelületekkel érik el.
- Winglet (a törővégen): Csökkenti a törővégen keletkező turbulenciát, ezáltal a szárny légellenállását. Korszerű szállító repülőgépeken alkalmazzák, elsősorban nyilazott szárnyaknál.
- Kis sebességű csűrő (a kilépőélen)
- Nagy sebességű csűrő (a kilépőélen)
- Fékszárnyak mozgatómechanizmusa
- Krüger-lap (a belépőélen)
- Orrsegédszárny (a belépőélen)
- Háromszorosan réselt belső fékszárny (a kilépőélen)
- Háromszorosan réselt külső fékszárny (a kilépőélen)
- Áramlásrontó lemez (spoiler)
- Féklap (áramlásrontó lemez)
A szárnyak törzshöz mért elhelyezése alapján megkülönböztetünk alsó, középső és felső (váll-) szárnyat. Ha egy repülőgépen a vezérsíkok a szárnyak előtt helyezkednek el, akkor azt kacsaszárnynak hívjuk. A szárnyak formája alapján különféle szárnyakat különböztetünk meg.
forrásom: www.wikipedia.hu |