Az Airbus S.A.S. egy repülőgépgyártó vállalat, melynek székhelye a franciaországi Toulouse városában van. 2005-ben az Airbus több repülőgépet adott el mint nagy vetélytársa a Boeing. 2001-től a vállalat a francia törvények szerint egyszerűsített részvénytársaság vagy „S.A.S.” (Société par Actions Simplifiée – Egyszerűsített Részvénytársaság). Az Airbust korábban Airbus Industrieként ismerték, manapság egyszerűen csak Airbusnak szokták nevezni. A cég 50 000 embert foglalkoztat 4 európai országban : Franciaországban, Németországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban. A repülőgépek gyártása Toulouseban (Franciaország) és Hamburgban (Németország) folyik.
Az Airbus Industrie a pályafutását Európai repülőgépgyárak (Hawker Siddeley, Aérospatiale, Deutsche Airbus, Fokker VFW, CASA) konzorciumaként kezdte. Az Airbust a Boeing és a McDonnell Douglas cégek óriási piaci részesedésének csökkentésére hozták létre, és az 1960-as évekre a konzorcium elég nagy lett ahhoz, hogy ellenfeleivel konkurráljon. 1967 szeptemberében a brit, francia és német kormányok aláírták a Megállapodás Jegyzőkönyvét (Memorandum of Understanding – MoU), ezzel megkezdődött a 300 üléses Airbus A300-as gyártása, a cég első modelljeként. Ez volt akkoriban a második legnagyobb repülőgép-gyártó program Európában a Concorde után. Az első hivatalos bejelentés az új repülőgép gyártásáról 1967 júliusában történt meg, de a helyzeten rontott a British Aircraft Corporation, amely saját maga szeretett volna hasonló repülőgépet gyártani, a BAC 3-11-et, amely a régebbi BAC 1-11 továbbfejlesztett változata lett volna. A brit kormány azonban megvonta a BAC 3-11 kifejlesztésére szánt támogatást, és ezt inkább az Airbusnak adta. A megegyezés utáni hónapokban két probléma is felmerült: az első az volt, hogy mind a brit, mind a francia kormány kételkedett a program sikerességében, a másik pedig az, hogy a repülőgép legyártásához új hajtómű tervezésére lett volna szükség (ezt a Rolls-Royce készítette volna el). 1968 decemberében viszont a Sud Aviation és a Hawker Siddeley egy új repülőgéptervet dolgozott ki, a 250 üléses Airbus A250-as tervét, amely később az A300B nevet kapta. Ez a gép nem igényelt új hajtóműveket, így jelentősen csökkent a fejlesztés költsége. 1969-ben valósággal sokkolta a brit kormány társait azzal, hogy kilépett a programból. Emiatt a francia és a német félnek kellett legyártania a repülőgép szárnyait is. 1978-ban azonban Nagy-Britannia ismét belépett a konzorciumba, amikor is a British Aerospace (amely a British Aircraft Corporation, a BAC, és a Hawker Siddeley egyesülésével keletkezett) megvásárolt 20% részesedést az Airbusból.
forrásom: www.wikipedia.hu |