A Red Bull Air Race Világkupa egy 2003 óta megrendezett nemzetközi repülő versenysorozat, melyben a világ legképzettebb pilótái vesznek részt, amiben egy akadálypályán kell végighaladni a lehető legrövidebb idő alatt. Az eredeti ötlet szerint olyan vadonatúj légi versenyt kellett kidolgozni, amely még a világ legkiválóbb pilótáinak a képességeit is próbára teszi. A Red Bull égi vetélkedést akart, de olyat, amelyben a puszta sebességen túl a pontosság és az ügyesség dominál. Hamarosan megszületett a válasz: olyan speciális kialakítású akadálypályát kell építeni, amelyen a pilóták eszeveszett sebességgel száguldanak végig. A Red Bull ezután a kétszeres műrepülő világbajnokhoz, a magyar Besenyei Péterhez fordult, hogy szaktudásával és tapasztalatával segítsen a koncepció finomításában. A rögtönzött csapat két egész évet töltött tervezéssel és fejlesztéssel, mielőtt 2003-ban az ausztriai Zeltwegben rendezett AirPower keretében szárnyra kapott volna a történelem első Red Bull Air Race versenye. Az esemény óriási sikere új korszak beköszöntét jelezte a repülősportok világában: megszületett az "Air Race". Besenyei így emlékezik vissza a kezdetekre: "Megkeresett a Red Bull egy olyan repülős sportág ötletével, amelyben a pilóták az idővel versenyezve szlalomoznak a levegőben. Már régóta gondolkodtam azon, hogyan lehetne a műrepülést még izgalmasabbá tenni a nagyközönség számára. Amikor meghallottam az ötletet, már tudtam: bennem is pontosan ez fogalmazódott meg." "Elkezdtünk speciális anyagból készült, felfújható oszlopokat keresni és kidolgoztuk az új sport szabályrendszerét is. A munkálatok közben beszéltem más pilótákkal és felvázoltam nekik a Red Bull ötletét. Nem kellett különösebben sokat mondanom nekik, hogy meggyőzzem őket! Azonnal benne voltak a dologban." A zeltwegi nyitó eseményen hat világklasszis pilóta indult, Besenyei pedig teljesen megérdemelten nyerte meg a két futam egyikét. Az AirPower keretén belül tartott mérkőzés sikerein felbuzdulva 2003-ban újabb versenyt rendeztek a Budapest közelében található tököli repülőterén. Az esemény természetesen megint bombasiker lett, ez pedig még inkább megerősítette a Red Bullt abban a hitében, hogy ebben a sportágban igenis nagy lehetőségek rejlenek. A következő évben a szervezők úgy döntöttek, hogy további négy versenyt rendeznek. 2004-ben az angliai Kemble adott otthont az immár harmadik Air Race-nek, amelyen az amerikai Kirby Chambliss diadalmaskodott. Két hónappal később Magyarországra tért vissza az esemény: a futamot a Duna két partján ámuló, közel egymillió néző előtt tartották Budapest szívében, egyenesen a folyó felett. Itt ismét Chambliss lett a levegő királya. 2004 őszén további két versenyt rendeztek az Egyesült Államokban található Renóban, ahol Mike Mangold lett az esemény győztese és a világbajnok. Az Air Race népszerűsége ekkor már olyan méreteket öltött, hogy 2005-ben a Red Bull úgy döntött, sorozat formájában viszi tovább a sportot: így jött létre az első Air Race Világfutam, amelynek keretében hét versenyt tartottak a világ különböző pontjain. Az a pilóta, aki a legtöbb ponttal zárja a Világfutamot, végül a hivatalos világbajnoki címet is elnyeri! 2006-ban már nyolcra nőtt a helyszínek száma, és tizenegy pilóta vetélkedett egymással. Végül az amerikai Kirby Chambliss fejére került a világbajnoki koszorú, az ausztráliai Perth-ben tartott záróeseményen. 2007-ben a már jól ismert pilótákhoz három újonc csatlakozik. A kibővült gárda az egész földgolyót körbeutazza, hogy tizenkét izgalmas helyszínen mérje össze tudását. Az évadnyitó versenyt Abu-Dzabiban rendezik áprilisban. Mondanunk sem kell, hogy Besenyei nagy örömmel szemléli a sportág gyarapodását, és roppant büszke arra, hogy a Red Bullal karöltve bábáskodhatott a koncepció kidolgozása felett. "Az Air Race a pilóták ügyességének sava-borsa" – teszi hozzá Besenyei. – "Egyszerűen nincs még egy olyan verseny, amely ennyire próbára tenné a résztvevők képességeit, mint ez."
forrásom: www.wikipedia.hu |