A MÉM Repülőgépes Szolgálatnál, Fazekas József főigazgató és munkatársai nem feledkeztek arról, hogy a repülést sok lelkes rajongója, sportbarát, megszállott milyen mértékben vitte előre és nem feledkeztek meg arról, hogy a légi sportok milyen nagy nevelőerőt képviselnek. Megerősödtek a Szolgálat által támogatott klubok is. Új szakosztályok alakultak, gyarapodtak a technikai eszközeik, újabb fiatalok kapcsolódtak be a sporttevékenységbe, akik e repülés lelkes támogatóivá váltak. Ilyen légkörben nem volt véletlen, hogy akadtak olyanok, akiket nem elégített ki a "szokásos" repülőtevékenység, akik nagy figyelmet fordítottak a nemzetközi repülőélet eseményeire és tendenciáira, felfigyeltek a már "elfeledett" légi tevékenységek újjászületésére.
A MÉM Repülőgépes Szolgálat kaposvári bázisán Gulyás Géza kezdte meg kísérleteit 1974-1976 között, hiányos értesülésekkel, de annál nagyobb lelkesedéssel. Voltak olyanok, akik támogatták, voltak olyanok, akik "csendes őrültnek" tartották, de semleges senki sem maradt.
1976. március 14. Nagy Nap! Elkészült az első modell, ami 120 m3-es volt, de már élt. A levegőbe emelkedett Budaörsön és ezzel beigazolódott a hőlégballon építésének a lehetősége. Az első kísérletek leglelkesebb közreműködői Nyisztor László, Hajdú Károly, Gittinger Zsolt, Pettenkoffer Sándor és természetesen Gulyás Géza voltak. A modell elkészítésén csak öt fő dolgozott, de a siker után már nap, mint nap újabb "megszállottak" jelentkeztek. Ekkor csatlakozott a csoporthoz Balikó Pál, a későbbi szakosztályvezetői s. A sikerek alapján a Szolgálat vezetése hozzájárult egy igazi hőlégballon, a Pannónia építéséhez.
Sok-sok kísérletezéssel, próbálkozással, módosítással, de egyre épült a "Panni". Újra meg kellett találni a megoldást olyan kérdésekben, amit máshol már kitaláltak, megoldottak, esetleg évek hosszú munkájával, mert a szakirodalom még nem volt hozzáférhető. Óriási munka árán elkészült először a Pannónia ballonkupolája, amit akkor még hőlégfúvóval töltöttek fel. Elkészült a fűtő rendszer és a gondola is.
1977. júliusában, Egerben rendezték meg a függővitorlázók nemzetközi találkozóját, ahol a Pannónia is levegőbe emelkedett, igaz csak kikötve és kedvezőtlenül erős szélviszonyok között. Újabb kísérletek és munka után a következő cél a szabad repülés volt. A lengyelországi Poznan repülőklubja vállalta a magyar pilóták kiképzését és egy versenyrészvételt is biztosítottak. Nekik volt egy hőlégballon nélküli hőlégballon pilótájuk és egy gázballonjuk. A légügyi hatóság ideiglenes lajstromjelet állapított meg, kiadta az ideiglenes légialkalmassági bizonyítványt és az ideiglenes szakszolgálati engedélyeket:
001. Gulyás Géza
002. Balikó Pál
003. Kastély Sándor
1977. október 12-én repült először a Pannónia Lódzban. A légijármű parancsnoka Stefan Makne volt, gyakorló pilóták Gulyás Géza és Balikó Pál. Október 14-én már Kastély Sándor volt a parancsnok és személyzete a másik két magyar hőlégballon-pilóta jelölt.
forrásom: www.ballon.hu |